Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału Ochrony i Kontroli należy m.in:

  • zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w siedzibie Centrum;
  • opracowanie planu ochrony informacji niejawnych i nadzorowanie jego realizacji;
  • zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacjie niejawne;
  • zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
  • opracowywanie dokumentacji bezpieczeństwa niejawnych systemów teleinformatycznych, administrowanie tymi systemami i utrzymywanie ciągłości ich funkcjonowania, z wyłączeniem Systemu Niejawnej Poczty Internetowej OPAL;
  • prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
  • kontrola ochrony informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
  • wykonywanie zadań administratora bezpieczeństwa danych osobowych wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;
  • koordynowanie funkcjonowania systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją;
  • planowanie, organizowanie oraz realizowanie kontroli wewnętrznej w Centrum;
  • prowadzenie zleconych postępowań w sprawach szkód w mieniu oraz innych postępowań wyjaśniających;
  • przygotowywanie dla podmiotów zewnętrznych zleceń audytu określonych obszarów funkcjonowania Centrum oraz koordynowanie czynności kancelaryjno – biurowych na rzecz kontroli zewnętrznych;
  • inicjowanie i realizacja przedsięwzięć zapewniających bezpieczeństwo fizyczne siedziby Centrum oraz współpraca w tym zakresie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Biura Ochrony Rządu;
  • organizowanie przedsięwzięć w ramach systemu kontroli zarządczej oraz sprawowanie nadzoru nad skutecznością działania tego systemu i prawidłowością wykorzystania sygnałów pochodzących z prowadzonych działań kontrolnych;
  • wykonywanie zadań koordynatora w realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji.